Nu blir det bilderblogg igen.

Jag ska visa er vad Förundersökningsledarens hjärta och hjärna upptas av under större delen av vintern.
Just nu är det inte roligt att heta Förundersökningsledaren, eftersom det har snöat och ska frysa på, så isarna blir helt förstörda.

Så här såg det ut en dag i januari när Förundersökningsledaren gav sig ut tillsammans med sina vänner.

Det är inte Förundersökningsledaren som sitter uppflugen som den lilla Sjöjungfrun, men han kommer på bild längre ner.
Jag tycker bara det är roligt att även tuffa karlar ägnar sig åt dylikt poserande. Det är inte bara vi “flickor” som tycker det är kul att göra oss till inför kameran.

En konserv med Bullens pilsnerkorv på det enlågiga gasolköket blir en uppskattad paus. Det ligger i Förundersökningsledarens natur att kunna fixa avundsvärda matsäckar till sig själv (och sin familj, om vi skulle behaga följa med på hans utflykter).

I bakgrunden skymtar Kinnekulle.
Men SE UPP! Nu är du på väg att segla på grund!En av de saker Förundersökningsledaren uppskattar med sin vinterhobby, är att han kan färdas på platser som vi sommartid och båtledes inte har möjlighet att ta oss intill. Men också att få vistas på sjön, trots att det är vinter.

Här ligger Förundersökningsledaren. Lägg märke till all säkerhetsutrustning.
1. Sällskap (framgår inte av just den här bilden, men någon står ju bakom kameran…). Ge dig aldrig ut på isen ensam.
2. En rejäl ryggsäck som sitter ordentligt fast, med grenband. Ryggsäcken fungerar som en flytväst och håller dig över vattenytan om du går genom isen. I ryggsäcken förvaras ombyten i vattentäta påsar. Blir du våt och kall är det livsviktigt med snabbt ombyte.
3. Isdubbar. De ska hänga högt, inte i ett dingelsnöre på magen så att du måste leta efter dem om du ligger i vattnet, utan sitta ordentligt på plats bredvid huvudet.
4. Knäskydd. Ojämnheter i isen kan få dej på fall och på långfärdsskridskor är det lätt att få upp ganska höga hastigheter.
5. Pik. För att bli en säker åkare ska du skaffa en pik och lära dig hantera den. Beroende på pikens beskaffenhet går den olika lätt genom isen. När du vet hur hårt du måste pika för att gå igenom på ett, eller två slag, så kan du också veta hur tjock isen är. Förundersökningsledaren har en dubbelpik som också fungerar som stavar under åkningen. På bilden syns den nog inte men vid ena handtaget hänger en speciell mätsticka så att han också kan mäta isens tjocklek och inte bara behöver förlita sig på kraften i pikslagen.
6. Livlina. Alla som åker bör vara utrustade med livlina, lätt åtkomlig, för att snabbt och säkert kunna hjälpa någon upp.
7. Fångstremmar på skridskorna. Bra om du vill kunna fortsätta åka även efter en plurrning. Det är lätt att tappa skridskorna om du måste sparka dig upp ur en vak.
8. Kameran. Ingen säkerhetsutrustning, men visst är det kul att kunna visa upp fina bilder från din tur.

Det härligaste som finns för en långfärdsåkare är naturligtvis mil efter mil med blankis.Då är det bara att läsa isen och åka på.