I går fick jag hem det skriftliga omdömet för lilla Svalan. Det var roande läsning. Speciellt som föräldrarna uppmanas att läsa igenom utvärderingen tillsammans med sina barn.
Varje ämne följs av tre rutor. I den första rutan står det vad eleven arbetat med under höstterminen. I den andra står det hur eleven klarat av arbetet och i den tredje vad eleven behöver utveckla och jobba med för att bli bättre.
Jag skulle önska att lärarna utvecklar sitt sätt att uttrycka sig. Eller att de åtminstone lägger ner lite tid på att formulera sig och inte bara klipper och klistrar från läroplanen.
Läroplanens favorituttryck är uppenbarligen “på ett i huvudsak fungerande sätt”. När man som förälder läser att ens barn kan det ena efter det andra på ett i huvudsak fungerande sätt så börjar man genast undra vad det är för fel på ungen. Finns det ingenting hon verkligen klarar av? Vad är det som fattas för att hon ska lyckas fullt ut.
Så här har läraren skrivit om lilla Svalans matematiska förmågor:
“Du kan lösa enkla problem i elevnära situationer på ett i huvudsak fungerande sätt genom att välja och använda någon strategi. Du visar hur du gjort för att komma fram till en lösning. Du kan välja och använda i huvudsak fungerande matematiska metoder för att göra enkla beräkningar och lösa rutinuppgifter.”
Både jag och Förunderskningsledaren hajade till. Vilka icke fungerande matematiska metoder lär man ut i skolan?
Om musik står det:
“Du kan delta i unison sång. Du kan hålla en enkel puls med lärarens hjälp samt härma enkla rytmer. Du känner till ett flertal instrument från olika instrumentgrupper.”
Och jag frågar mig; är inte lilla Svalan med och sjunger? Varför skriver man “du kan delta i unison sång” i stället för “du deltar i unison sång”. Det måste ju betyda att läraren vet att lilla Svalan skulle kunna sjunga med, men att hon struntar i det och i stället sitter tyst. Och alla som känner lilla Svalan vet att hon är den första att utnyttja alla tillfällen till att slippa vara tyst!
När jag läste upp vad lilla Svalan och de andra i hennes klass sysslat med på SO-lektionerna kände hon inte riktigt igen sig. De har bland annat jobbat med istiden och Läckö slott. Men tror ni lilla Svalan förstår det när man läser:
“Eleverna har sökt information om samhället från medier, internet och andra källor och värderat deras relevans och trovärdighet. De har analyserat hur naturens processer och människors verksamheter formar och förändrar livsmiljöer. De har använt en historisk referensram som innefattar tolkningar av tidsperioder, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer.”
Det tog mig flera minuter att försöka förklara vad de olika orden betyder och jag är inte hundra på att lilla Svalan förstod ändå. Det är knappt att jag själv förstår…
I eftermiddag är det dags för utvecklingssamtalet.